تولد تا 6 ماهگی :
 
رشد جسمانی:
قد و وزن به سرعت افزایش می یابند.
بازتاب ها کاهش می یابند.
رشد سیناپسی و میلین دار شدن رشته های عصبی در مغز به سرعت روی می دهند.
خواب طبق برنامه ی روز_شب تنظیم می شود.
سر را بالا نگه می دارد ، می غلتد ، به اشیا دسترسی پیدا می کند.
در پایان این دوره ، نسبت به الگوهای تاکید هجایی زبان خودش حساس می شود.
ادراک عمق و طرح بهبود می یابند.
 
رشد شناختی :
به تقلید فوری و معوق از جلوه های صورت بزرگسالان می پردازد.
چهره ها و محرک های دیداری شبه چهره را ترجیح می دهد.
رفتار های تصادفی را که به نتایج جالبی منجر می شوند تکرار می کند.
از چند ویژگی مادی (از جمله پایداری شیء) و دانش عددی ابتدایی مقداری آگاهی دارد.
توجه کارآمدتر و انعطاف پذیرتر می شود.
حافظه ی بازشناسی در مورد افراد ، مکان ها ، و اشیا بهبود می یابد.
بر اساس ویژگی های مشابه اشیا ، طبقه بندی های ادراکی تشکیل می دهد.
 
رشد زبان :
به صداهای گفتار حساس است و صدای انسان را به صداهای دیگر ترجیح می دهد.
ابتدا زمزمه و بعد غان و غون می کند.
به تبادل صدا با مراقبت کننده می پردازد.
با مراقبت کننده ای که اشیا و رویداد ها را نام می برد ، توجه مشترک برقرار می کند.
 
رشد هیجانی/اجتماعی :
لبخند اجتماعی و خنده پدیدار می شود.
حالت احساس بزرگسالان را در تعامل رو در رو هماهنگ می کند.
جلوه های هیجانی کاملا سازمان یافته می شوند و با رویداد های محیطی به صورت معنی داری ربط پیدا می کنند.
آگاهی از خود به صورتی که از لحاظ جسمانی از محیط پیرامون مجزاست ، افزایش می یابد.
 


...........................................


 
7 تا 12 ماهگی :
 
رشد جسمانی :
بدون کمک می نشیند ، سینه خیز و راه می رود.
چنگ زدن چنگالی نشان می دهد.
صداهایی را که در زبان خودش مورد استفاده قرار نمی گیرند ، تفکیک میکند ، واحد های گفتاری معنی دار را درک می کند.
ادراک عمق بیشتر بهبود می یابد.
بر تعدادی از روابط چند وجهی تسلط می یابد.
 
رشد شناختی :
به رفتار عمدی یا هدفمند می پردازد.
می تواند شیء پنهان شده در یک مکان را پیدا کند.
به تقلید معوق از اعمال بزرگسالان و اشیا می پردازد.
حافظه یادآوری افراد ،مکان ها ، و اشیا بهبود می یابد.
اشیا را از لحاظ مفهوم به وسیله ی وظیفه و رفتار مشابه طبقه بندی می کند.
مسئله های ساده را از راه قیاس حل می کند.
 
رشد زبان :
غان و غون کردن گسترش می یابد و صداهای زبان گفتاری و زبان جامعه کودک را در بر می گیرد.
برخی کلمات را درک می کند.
از ایما و اشاره ی پیش کلامی برای ارتباط برقرار کردن استفاده می کند.
 
رشد هیجانی/اجتماعی :
خشم و ترس افزایش می یابند.
اضطراب غریبه و اضطراب جدایی پدیدار می شوند.
از مراقبت کننده به عنوان تکیه گاه امن استفاده می کند.
معنی جلوه های هیجانی را درک می کند و به ارجاع اجتماعی می پردازد.
با نزدیک شدن و عقب نشینی کردن از تحریک ، هیجان را تنظیم می کند.
به مراقبت کنندگان آشنا دلبستگی واضح نشان می دهد.
 


.................................................


 
13 تا 18 ماهگی :
 
رشد جسمانی:
قد و وزن سریع رشد می کنند اما نه به اندازه سال اول ، بچه ها لاغر می شوند.
راه رفتن بهتر هماهنگ می شود.
اشیای کوچک را با هماهنگی بهتر دستکاری می کند.
 
رشد شناختی:
ویژگی های اشیا را با تاثیر گذاشتن بر آنها به شیوه های تازه ، بررسی می کند.
برای یافتن شیء پنهان چند مکان را جستجو می کند.
 
رشد زبان :
توجه مشترک به مراقبت کننده بیشتر می شود.
در بازی هایی مانند دالی موشه ، نوبت را رعایت می کند.
اولین کلمات را بیان می کند.
 
رشد هیجانی/اجتماعی :
با بزرگسالان آشنا و خواهر و برادر بازی می کند.
تصویر خود را در آینه تشخیص می دهد.
علایم همدلی نشان می دهد.
از دستورات ساده اطاعت می کند.


..................................................


 
19 تا 24 ماهگی :
 
رشد جسمانی :
مغز به 70 درصد وزن بزرگسالی خود می رسد.
می پرد و بالا می رود.
اشیای کوچک را با هماهنگی خوب دستکاری می کند.
 
رشد شناختی:
مسئله های ساده را به طور ناگهانی ، از طریق بازنمایی ذهنی حل می کند.
شیء پنهان را در حالی که از دیدرس رور می شود پیدا می کند.
به تقلید معوق اعمالی که یک بزرگسال سعی دارد انجام دهد ، حتی اگر به طور کامل انجام نشده باشد ، می پردازد.
با استفاده از اعمال ساده به بازی وانمود کردن می پردازد.
توجه مستمر بهبود می یابد.
اشیا را به صورت کارآمدتر در طبقات دسته بندی می کند.
حافظه یادآوری بیشتر بهبود می یابد.
 
رشد زبان :
در حدود 200 کلمه را بیان می کند.
دو کلمه را ترکیب می کند.
 
رشد هیجانی/اجتماعی :
هیجان های خودآگاه (شرم،خجالت،گناه و غرور) پدیدار می شوند.
از زبان برای کمک کردن به خودگردانی هیجانی استفاده می کند.
برای صحبت کردن درباره ی احساسات ، واژگانی را فرا می گیرد.
غیبت مراقبت کننده را راحت تر تحمل می کند.
برای نامیدن خود از اسم خودش یا ضمیر شخصی استفاده می کند.
خود و دیگران را بر اساس سن ، جنسیت ، خصوصیات جسمانی و خوبی و بدی طبقه بندی می کند.
ترجیحات اسباب بازی کلیشه سازی شده برای جنسیت نشان می دهد.
کنترل خود پدیدار می شود.
 


......................................................
 


2 سالگی :
 
رشد جسمانی :
قد و وزن کندتر از دوره نوپایی افزایش می یابند.
رشد سیناپسی و میلین دار شدن سریع در مغز ، مخصوصا در قطعه های پیشانی ادامه می یابد.
به صورت موزون تر راه می رود ، می دود.
می پرد ، لی لی می کند ، پرتاب می کند ، و با قسمت بالا تنه می گیرد.
لباس های ساده برتن می کند و در می آورد.
به نحو موثری از قاشق استفاده می کند.
 
رشد شناختی :
بازی وانمود کردن کمتر به اسباب بازی های واقعی وابسته می شود ، کمتر خودمحور شده و پیچیده تر میشود.
در موقعیت های ساده می تواند دیگران را درک کند.
حافظه بازشناسی کاملا رشد کرده است.
نشان می دهد که از تفاوت بین رویداد های درونی ذهنی و رویداد های بیرونی مادی آگاه است.
 
رشد زبان :
وازگان به سرعت افزایش می یابد.
می تواند از ساختار جمله و نشانه های اجتماعی به معانی کلمات پی ببرد.
جملات از ترتیب کلمه ی زبان بومی تبعیت می کند.
مهارت های محاوره ای کارآمدی را نشان می دهد.
 
رشد هیجانی/اجتماعی :
پرورش دادن خودپنداره و عزت نفس را آغاز می کند.
همکاری و پرخاشگری وسیله ای پدیدار می شوند.
علت ها ، پیامد ها و علایم رفتاری هیجان های اصلی را درک می کند.
همدلی افزایش می باید.
عقاید و رفتار کلیشه سازی شده جنسیتی افزایش می یابند.


 
......................................................


 
3 تا 4 سالگی :
 
رشد جسمانی :
رشد سیناپسی و میلین دار شدن سریع در مغز ، مخصوصا در قطعه های پیشانی ادامه می یابد.
دویدن ، پریدن ، لی لی کردن ، پرتاپ کردن و گرفتن بهتر هماهنگ می شوند.
راه رفتن سریع و جهیدن یک پایی پدیدار می شود.
سه چرخه را رکاب می زند و هدایت می کند.
بدون کمک می تواند خود را تغذیه کند.
از قیچی استفاده می کند و اولین تصویر انسان را نقاشی می کند.
 
رشد شناختی :
بر بازنمایی دوگانه تسلط می یابد.
 به دگرگونی ها توجه می کند ، می تواند تفکر را برگرداند و در موقعیت های آشنا از علیت آگاهی دارد.
اشیای آشنا را در طبقاتی که به صورت سلسله مراتبی سازمان یافته اند دسته بندی می کند.
ظاهر را از واقعیت تشخیص می دهد. از گفتار خصوصی برای هدایت کردن رفتار در تکالیف دشوار استفاده می کند.
توجه ، ادامه دار و هدفمند می شود.
از متن ها برای یادآوری تجربیات آشنا استفاده می کند.
می فهمد که عقاید و امیال می توانند رفتار را تعیین کنند.
 
رشد زبان :
بر ساختار های دستوری پیچیده تسلط می یابد.
گاهی قواعد دستوری را به موارد مستثنی بیش از حد گسترش می دهد.
گفتار را برای متناسب شدن با سن ، جنسیت ، و جایگاه اجتماعی سخنگویان و شنوندگان تنظیم می کند.
 
رشد هیجانی/اجتماعی :
خودگردانی هیجانی بهبود می یابد. هیجان های خودآگاه را بیشتر تجربه می کند.
بازی تعاملی (مشترک و ارتباطی) افزایش می یابد.
پرخاشگری وسیله ای کاهش می یابد درحالیکه پرخاشگری خصمانه ( کلامی و رابطه ای ) افزایش می یابد.
اولین روابط دوستی را برقرار می کند.
راستگویی را از دروغگویی تشخیص می دهد.
قواعد اخلاقی را از قرارداد های اجتماعی و مسایل انتخاب شخصی تشخیص می دهد.
ترجیح دادن همبازی های هم جنس نیرومند...
 


............................................................


 
5 تا 6 سالگی :
 
رشد جسمانی :
مغز به 90 درصد وزن بزرگسالی آن می رسد.
بدن ترکه ای تر و پاها دراز تر می شوند.
اولین دندان های دایمی  پدیدار می شوند.
به صورت موزون تر می دود و به پریدن واقعی می پردازد.
حالتهای پرتاپ کردن و گرفتن پخته ای را نشان می دهد.
بند کفش را می بندد.
تصاویر پیچیده تری را ترسیم می کند ، برخی اعداد و کلمات ساده را کپی می کند.
 
رشد شناختی :
توانایی تشخیص دادن ظاهر از واقعیت بهبود می یابد.
توجه باز هم بهتر می شود.
بازشناسی ، یادآوری و حافظه زندگینامه ای بهبود می یابند.
آگاهی از عقیده غلط بهبود می یابد.
شمارش و شمارش معکوس می کند ، جمع و تفریق ساده را انجام می دهد.
 
رشد زبان :
واژگان به تقریبا 10000 کلمه می رسد.
از قواعد دستوری پیچیده استفاده می کند.
می فهمد که حروف و صداها به صورت منظم  با هم در ارتباط اند.
از هجی کردن ابداعی استفاده می کند.
 
رشد هیجانی/اجتماعی :
توانایی تعبیر کردن و پیش بینی کردن واکنش های هیجانی دیگران بهبود می یابد.
برای ابراز همدلی بیشتر به زبان اتکا می کند.
قواعد و مقررات اخلاقی زیادی را اکتساب می کند.
عقاید و رفتار کلیشه سازی شده جنسیتی کماکان افزایش می یابند.
از ثبات جنسیت آگاه است.
 


.........................................................
 


6 تا 8 سالگی :
 
رشد جسمانی :
افزایش آهسته قد و وزن تا جهش رشد نوجوانی ادامه می یابد.
جانبی شدن قشر مخ تقویت می شود ، انعطاف پذیری مغز کاهش می یابد.
دندان های  دایمی به تدریج جایگزین دندان های شیری می شوند.
نگارش کوچکتر و خواناتر می شود.
نقاشی ها سازمان یافته تر و مشروح تر می شوند و نشانه های عمق را در بر می گیرند.
بازی طبق مقررات و بازی جنگ و دعوا متداول می شوند.
سلسله مراتب سلطه ، مخصوصا در پسر ها ، باثبات تر می شود.
 
رشد شناختی :
تفکر منطقی تر می شود ، به طوری که توانایی انجام دادن مسئله های پیاژه ای نگهداری ذهنی ، گنجاندن در طبقات و ردیف کردن آن را نشان می دهند.
آگاهی از مفاهیم فضایی بهبود می یابد ، به طوری که توانایی آدرس دادن منظم و روشن و کشیدن و خواندن نقشه آن را نشان می دهند.
توجه انتخابی تر ، سازگارانه تر و برنامه دار تر می شود.
از راهبرد های حافظه مرور ذهنی و سازماندهی استفاده می کند.
ذهن را به صورت عامل فعال و سازنده در نظر می گیرد که می تواند اطلاعات را تغییر شکل دهد.
آگاهی از راهبرد های حافظه و تاثیر عوامل روان شناختی (مانند متمرکز کردن توجه) بر انجام دادن تکالیف بهبود می یابد.
 
رشد زبان :
واژگان در طول اواسط کودکی به سرعت افزایش می یابد و سرانجام به 40000 کلمه می رسد.
تعریف کلمات دقیق می شود و به کارکردها و ظاهر اشاره دارند.
آگاهی از زبان بهبود می یابد.
 
رشد هیجانی/اجتماعی :
خودپنداره ، صفات شخصیت و مقایسه های اجتماعی را شامل می شود.
عزت نفس متمایز می شود ، به صورت سلسله مراتبی سازمان می یابد و به سطح واقع بینانه تری کاهش می یابد.
هیجان های خودآگاه غرور و گناه تحت تاثیر مسئولیت شخصی قرار می گیرند.
تشخیص می دهد که افراد می توانند در هر لحظه بیش از یک هیجان را تجربه کنند.
هنگام تعبیر کردن احساس های دیگران به نشانه های صورت و موقعیتی توجه دارد.
می فهمد که افراد ممکن است دیدگاه های متفاوتی داشته باشند زیرا که به اطلاعات متفاوتی دسترسی دارند.
مسئول تر و مستقل تر می شود.
استدلال عدالت توزیعی از برابری به احسان و نیکوکاری تغییر می یابد.
تعامل همسالان نوع دوستانه تر شده و پرخاشگری کاهش می یابد.
 


....................................................


 
9 تا 11 سالگی :
 
رشد جسمانی :
جهش رشد نوجوانی در دختر ها دو سال زودتر از پسرها آغاز می شود.
مهارت های حرکتی درشت ، دویدن ، پریدن ، پرتاب کردن ، گرفتن ، لگد زدن ، ضربه زدن ، دریبل کردن سریعتر و هماهنگ تر می شوند.
زمان واکنش بهتر می شود و به رشد مهارت حرکتی کمک میکند.
نشان دادن عمق در نقاشی ها گسترش می یابد.
 
رشد شناختی :
تفکر منطقی کماکان به موقعیت های عینی وابسته است.
به تسلط یافتن بر تکالیف پیاژه به صورت گام به گام ادامه می دهد.
راهبرد های حافظه ، مرور ذهنی و سازماندهی کارآمدتر می شوند ،
استفاده از گسترش را آغاز می کند.
در یک زمان می تواند از چند راهبرد حافظه استفاده کند.
خودگردانی شناختی بهبود می یابد.
 
رشد زبان :
تعریف کلمات بر مترادف ها  و روابط طبقاتی تاکید دارند.
استفاده از ساختار های دستور زبان دشوار بهبود می یابد.
پیام ها را با نیاز های شنوندگان  در موقعیت های ارتباطی چالش انگیز ، هماهنگ می کند.
نقل داستان از لحاظ ساختار ، جزئیات و بیانگری افزایش می یابد.
 
 
رشد هیجانی/اجتماعی :
عزت نفس بالا می رود.
توانایی ، تلاش و شانس را در انتساب های مربوط به موفقیت و شکست تشخیص می دهد.
برای تنظیم کردن هیجان ، یک رشته راهبردهای سازگارانه دارد.
می تواند «پا تو کفش دیگری کند» و خود را از دیدگاه آن فرد در نظر گیرد.
بعدا می تواند رابطه بین خود و دیگری را از دیگاه شخص ثالث در نظر گیرد.
قواعد اخلاقی و میثاق های اجتماعی را  مرتبط می کند.
آگاهی از حقوق فردی گسترش می یابد.
گروه های همسال نمایان می شوند.
روابط دوستی بر اعتماد متقابل استوار هستند.
از کلیشه های جنسی بیشتری آگاه می شود ولی در مورد اینکه مردان و زنان چه کارهایی می توانند انجام دهند ، درک انعطاف پذیری دارد.
رقابت خواهر برادر ها افزایش می یابد.


 
.......................................................


 
اوایل نوجوانی : 11 تا 14 سالگی
 
جسمانی :
اگر دختر باشد : به اوج جهش رشد می رسد. چربی بیشتر از عضله کسب می کند. قاعدگی را شروع می کند. عملکرد حرکتی به تدریج افزایش می یابد و در 14 سالگی تثبیت می شود.
اگر پسر باشد : جهش رشد را آغاز می کند. انزال مایع منی را آغاز می کند.
احتمالا از جهت گیری جنسی آگاه است.
به رویدادهای استرس زا شدیدتر واکنش نشان می دهد. هیجان خواهی و رفتار مخاطره آمیز بیشتری نشان می دهد.
 
شناختی :
در استدلال فرضی – قیاسی و تفکر گزاره ای پیشرفت می کند.
در استدلال علمی _ هماهنگ کردن نظریه با شواهد پیشرفت می کند.
خودآگاه تر می شودو بیشتر روی خود تمرکز می کند.
آرمان گراتر و نقادتر می شود.
فراشناخت و خودتنظیمی همچنان بهتر می شوند.
خودپنداره توصیف گر های انتزاعی را شامل می شود که صفات شخصیت مجزا را متحد می کند ، ولی این صفات مرتبط با هم نبوده و اغلب متضاد هستند.
در جهت تلاش برای استقلال ، وقت کمتری را با والدین و وقت بیشتری را با همسالان سپری می کند.
تعداد روابط دوستی کاهش می یابدو بر مبنای صمیمیت ، درک متقابل و وفاداری استوار است.
گروه های همسال پیرامون دار و دسته های همجنس سازمان می یابند.
در دبیرستان هایی که ساختار های اجتماعی پیچیده دارند ، دار و دسته های دارایی ارزش های مشابه ، جماعت ها را تشکیل می دهند.


 
.........................................................

 


اواسط نوجوانی :  14 تا 16 سالگی
 
جسمانی :
اگر دختر باشد : جهش رشد را کامل می کند.
اگر پسر باشد : به اوج جهش رشد می رسد. صدا کلفت می شود. عضله اضافه می شود. (چربی بدن کاهش می یابد) . عملکرد حرکتی به طور چشمگیری بهتر می شود.
امکان دارد آمیزش جنسی داشته باشد.
 
شناختی :
از نظر استدلال فرضی _ قیاسی و تفکر گزاره ای همچنان بهتر می شود.
در استدلال علمی همچنان بهتر می شود ، از ترتیب مشابهی در انواع تکالیف مختلف پیروی می کند.
کمتر خودآگاه و متمرکز بر خود می شود.
در تصمیم گیری بهتر می شود.
 
هیجانی/اجتماعی:
ویژگی های خود را با خودپنداره ی سازمان یافته ترکیب می کند.
عزت نفس بیشتر نمایان می شود و بالا می رود.
در اغلب موارد ، از وضعیت هویت پایین تر به بالاتر پیش می رود.
به طور فزاینده ای بر معامله به مثل ایده آل و قوانین اجتماعی به عنوان مبنایی برای حل کردن مسائل اخلاقی تاکید می کند.
به استدلال دقیق تری درباره ی تعارض ها بین مسائل اخلاقی، اجتماعی _ عرفی و انتخاب شخصی می پردازد.
دار و دسته های آمیخته ی جنسی رایج تر می شوند.
احتمالا قرار ملاقات را آغاز می کند.
 


...........................................................


 
اواخر نوجوانی :  16 تا 18 سالگی
 
جسمانی :
اگر پسر باشد : جهش رشد را کامل می کند. پیشرفت ها در عملکرد حرکتی ادامه می یابند.
 
شناختی :
به پیشرفت در فراشناخت ، استدلال علمی و تصمیم گیری ادامه می دهد.
 
هیجانی/اجتماعی :
خودپنداره بر ارزش های شخصی و اخلاقی تاکید دارد.
به تشکیل هویت ادامه می دهد و معمولا به وضعیت های هویت بالاتر پیش می رود.
در پختگی استدلال اخلاقی همچنان پیشرفت می کند.
اهمیت دار و دسته ها و جماعت ها کاهش می یابد.
در پیوند های رمانتیک که به مدت طولانی تری دوام می آورند ، جویای صمیمیت روان شناختی است.
 
 
اوایل بزرگسالی
 
18 تا 30 سالگی :
 
 جسمانی :
مهارت های ورزشی که به سرعت حرکت دست و پا ، استقامت و هماهنگی حرکتی درشت نیاز دارند در اوایل این دهه به اوج می رسند و یعد کاهش می یابند.
مهارت های ورزشی که به استقامت ، یکنواختی دست و پا و هدف گیری نیاز دارند در پایان این دهه به اوج می رسند. و بعد کاهش می یابند.
کاهش هایی در حساسیت لامسه ، قابلیت تنفسی ، قلبی _ عروقی ، عملکرد دستگاه ایمنی و انعطاف پذیری پوست شروع می شوند و در طول بزرگسالی ادامه می یابند.
وقتی میزان سوخت و ساز پایه کاهش می یابد ، افزایش وزن تدریجی در اواسط این دهه شروع می شود و تا میانسالی ادامه می یابد.
فعالیت جنسی بیشتر می شود.
 
شناختی:
اگر فرد تحصیلات دانشگاهی داشته باشد ، تفکر دوگانه نگر به نفع تفکر نسبیت گرا کاهش می یابد.
از تفکر فرضی به تفکر عمل گرایانه پیشرفت می کند.
گزینه های شغلی را محدود می کند. و در شغل خاصی تثبیت می شود.
در پیچیدگی شناختی _ عاطفی افزایش نشان می دهد.
در یک رشته ، کاردانی را افزایش می دهد که به حل مسئله کمک می کند.
امکان دارد خلاقیت بیشتری نشان دهد.
 
هیجانی _ عاطفی :
در نیمه ی اول این دهه ، اگر شرایط زندگی اجازه دهد ، امکان دارد به کاوش بیشتر بپردازد.
خودپنداره ی پیچیده تری تشکیل می دهد که آگاهی از تغییر صفات و ارزش های خویش را شامل می شود.
احتمالا به هویتی که از لحاظ شخصی معنی دار است دست می یابد.
برای همیشه خانه ی پدری را ترک می کند.
می کوشد با همسری صمیمی ارتباط دایمی داشته باشد.
معمولا رویایی را می سازد. ( برداشتی از خود در دنیای بزرگسالان که تصمیم گیری را هدات می کند. )
معمولا با یک مشاور رابطه برقرار می کند.
اگر شغل عالی رتبه ای داشته باشد ، مهارت ها و ارزش های شغلی را کسب می کند.
روابط خشنود کننده ای را با دوستان و همکاران برقرار می کند.
امکان دارد زندگی مشترک بدون ازدواج داشته باشد ، ازدواج کند و صاحب فرزندانی شود.
روابط همشیر ها دوست داشتنی تر می شود.
تنهایی در ابتدای این دهه به اوج می رسد. و بعد در طول بزرگسالی کاهش می یابد.
 


............................................


 
30 تا 40 سالگی :
 
جسمانی :
سیستم های بینایی ، شنوایی و استخوان بندی به تدریج ضعیف می شوند و این ضعف در طول بزرگسالی ادامه می یابد.
در زنان ، قابلیت باروری کاهش می یابد و مشکلات باروری بعد از اواسط این دهه افزایش می یابند.
در مردان ، میزان منی ، جنبیدگی اسپرم و درصد اسپرم سالم به تدریج در نیمه ی دوم این دهه کاهش می یابد.
 در اواسط  این دهه ، مو رو به خاکستری و نازک شدن می رود.
فعالیت جنسی ، احتمالا در نتیجه ی ضروریات زندگی روزمره ، کاهش می یابد.
 
شناختی :
امکان دارد تعهد نسبت به تفکر نسبیت گرا را پرورش دهد.
دستاورد خلاق ، اغلب در نیمه ی دوم این دهه به اوج می رسد  ، هر چند این در رشته های مختلف تفاوت دارد.
 
هیجانی/اجتماعی :
امکان دارد زندگی مشترک بدون ازدواج داشته باشد ، ازدواج کند و بچه دار شود.
به طور فزاینده ای جایگاه باثباتی را در جامعه از طریق خانواده ، شغل و فعالیت های اجتماعی تشکیل می دهد.


 
 ....................................................

 


رشد در میانسالی
 
40 تا 50 سالگی :
 
جسمانی :
توانایی انطباق عدسی چشم ، توانایی دیدن در نور کم ، و تشخیص رنگ کاهش می یابد ، حساسیت نسبت به نور درخشان بیشتر می شود.
ضعف شنوایی در فرکانس های بالا روی می دهد.
مو خاکستری و نازک می شود.
خطوط روی صورت برجسته تر می شوند ، پوست انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و شل می شود.
افزایش وزن ادامه می یابد و همراه با آن ذخایر چربی در تنه افزایش می یابند ، در حالیکه چربی زیر پوست کاهش می یابد.
در زنان ، تولید استروژن کاهش می یابد و به کوتاه شدن و نامنظم شدن چرخه ی قاعدگی می انجامد.
در مردان ، مقدار منی و اسپرم کاهش می یابد.
شدت پاسخ جنسی کاهش می یابد. اما فراوانی فعالیت جنسی فقط اندکی کم می شود.
میزان سرطان و بیماری قلبی _ عروقی افزایش می یابد.
 
شناختی :
هوشیاری افراد سالخورده افزایش می یابد.
هوش متبلور افزایش می یابد ، هوش سیال کاهش می یابد.
سرعت پردازش اطلاعات کاهش می یابد ، ولی بزرگسالان می توانند از طریق تجزیه و تمرین آن را جبران کنند.
توانایی تقسیم کردن گزینشی توجه و منطبق کردن توجه _ جابجایی از یک تکلیف به تکلیف دیگر _ کاهش می یابد ، ولی بزرگسالان از طریق تجربه و تمرین آن را جبران می کنند.
مقدار اطلاعاتی که در حافظه ی فعال نگهداری می شود کاهش می یابد ، که تا اندازه ای به علت کاهش استفاده از راهبرد های حافظه است.
بازیابی اطلاعات از حافظه بلند مدت دشوارتر می شود.
دانش عمومی مبتنی بر واقعیت ، دانش طرز کار و دانش مرتبط با شغل فرد ، بدون تغییر می مانند یا ممکن است افزایش یابند.
حل مسئله عملی و کاردانی افزایش می یابند.
اگر فرد شغلی داشته باشد که چالش و استقلال تامین کند، در انعطاف پذیری شناختی ، پیشرفت نشان می دهد.
 
هیجانی/اجتماعی :
زایندگی افزایش می یابد.
تمرکز به سمت زندگی معنی دار تغییر جهت می دهد.
تعداد خود های ممکن کمتر و عینی تر می شود.
خودپذیری ، استقلال ، و تسلط محیطی افزایش می یابند.
راهبرد های مقابله کردن با عوامل استرس زا موثرتر می شوند.
هویت جنسی دوجنسیتی تر می شود ، صفات مردانه در زنان و صفات زنانه در مردان افایش می یابند.
تطبیق پذیری و وظیفه شناسی افزایش می یابند ، در حالیکه روان رنجور خویی کاهش می یابد.
امکان دارد فرزندان را سروسامان دهند.
شاید خویشاوندبان شوند ، بویژه اگر مادر باشند.
امکان دارد پدربزرگ _ مادر بزرگ شوند.
توانمندی ها و سخاوتمندی والدین را بیشتر درک می کنند ، کیفیت روابط با والدین افزایش می یابد.
ممکن است از والدی که معلول یا مبتلا به بیماری مزمن است مراقبت کنند.
شاید همشیر ها احساس کنند به هم نزدیک ترند.
تعداد دوستان عموما کاهش می یابد.
رضایت شغلی معمولا بیشتر می شود.
 


.....................................................


 
50 تا 65 سالگی :
 
جسمانی :
عدسی چشم توانایی تنظیم با اشیا در فواصل مختلف را کلا از دست می دهد.
ضعف شنوایی به تدریج به تمام فرکانس ها گسترش می یاید ، ولی برای اصواتی که فرکانس بالایی دارند بیشتر است.
پوست به چروک شدن و شل شدن ادامه می دهد و لک های پیری نمایان تر می شود.
در زنان یائسگی روی می دهد ، وقتی استروژن کاهش بیشتری می یابد ، اندام های تناسلی سخت تر تحریک می شوند و واژن هنگام برانگیختگی آهسته تر لیز می شود.
در مردان ، ناتوانی در رسیدن به نعوظ شایع تر می شود.
کاهش تراکم استخوان ادامه می یابد ، میزان پوکی استخوان بیشتر می شود.
نزدیک شدن دیسک های ستون فقرات باعث می شود که قد به اندازه 2.5 سانتی متر کوتاه شود.
میزان سرطان و بیماری قلبی _ عروقی همچنان افزایش می یابد.
 
شناختی :
تغییرات شناختی که قبلا به آنها اشاره شد ، ادامه می یابند.
 
هیجانی/اجتماعی :
تغییرات هیجانی و اجتماعی که قبلا اشاره شد ادامه می یابند.
کمک رسانی والد به فرزند کاهش می یابد و کمک رسانی فرزند به والد افزایش می یابد.
امکان دارد بازنشسته شوند.
 
 
رشد در اواخر زندگی
65 تا 80 سالگی :
 
جسمانی :
عملکرد سیستم عصبی خودمختار کاهش می یابد و تحمل گرما و سرمای زیاد را مختل می کند.
ضعف بینایی ادامه می یابد ، به طوری که حساسیت نسبت به نور درخشان افزایش یافته و تشخیص رنگ ، انطباق با تاریکی ، ادراک عمق و تیزی بینایی ضعیف می شوند.
ضعف های شنوایی در سرتاسر دامنه ی فرکانس ادامه می یابد.
حساسیت چشایی و بویایی ممکن است کاهش یابد.
حساسیت لامسه روی دست ها ، بویژه در نوک انگشتان کاهش می یابد.
ضعف هایی در عملکرد قلبی _ عروقی و تنفسی به فشار جسمانی بیشتر هنگام ورزش می انجامد.
پیرشدن سیستم ایمنی خطر انواع بیماری ها ، از جمله بیماری های عفونی ، بیماری قلبی _ عروقی ، برخی سرطان ها ، و چند اختلال خود ایمنی را افزایش می دهد.
مشکلات خواب افزایش می یابند و زمان بندی خواب به وقت خوابیدن و بیدار شدن زودتر هنگام صبح تغییر می کند.
خاکستری و نازک شدن مو ادامه می یابند، پوست چروکیده و شفاف تر می شود ، زیرا لایه چربی حمایت کننده از آن را از دست می دهد.
قد و وزن کاهش می یابند.
کاهش مداوم تراکم استخوان به افزایش پوکی استخوان می انجامد.
فراوانی فعالیت جنسی و شدت پاسخ جنسی کاهش می یابد ، هر چند اغلب زوج های سالم از لذت جنسی منظم خبر می دهند.
 
شناختی :
کاهش سرعت پردازش ادامه می یابد، اما هوش متبلور عمدتا حفظ می شود.
توانایی توجه گزینشی و منطبق کردن توجه از یک تکلیف به تکلیف دیگر به کاهش ادامه می دهد.
مقدار اطلاعاتی که بتوان در حافظه کوتاه مدت نگه داشت ، استفاده زا راهبرد های حافظه و بازیابی از حافظه ی بلند مدت بیشتر کاهش می یابند ، مشکلات در تکالیفی که به پردازش ارادی و حافظه ی تداعی نیاز دارد از همه بیشترند.
فراموشی خاطرات دور تا اندازه ای روی می دهد.
استفاده از وسایل کمکی برای حافظه ی مربوط به آینده افزایش می یابد.
بازیابی کلمات از حافظه بلند مدت و برنامه ریزی برای اینکه چه چیزی و چگونه بیان شود ، دشوارتر می شوند.
اطلاعات به احتمال بیشتری برحسب جان کلام ، بیشتر از جزئیات آن یادآوری می شوند.
حل مسئله فرضی کاهش می یابد ، اما توانایی حل مسئله ی روزمره حفظ می شود.
امکان دارد مقام مهم رهبری در جامعه ، مانند مدیر اجرایی یا رهبر مذهبی داشته باشند.
ممکن است خردمندی را پرورش دهند. می توانند از طریق آموزش ، دامنه ی گسترده ای از مهارت های شناختی را بهبود بخشند.
 
هیجانی/اجتماعی :
با زندگی کنار می آیند و انسجام خود را پرورش می دهند
وقتی مهارت اساسی پردازش اطلاعات کاهش می یابد ، پیچیدگی شناختی _ عاطفی نیز کاهش می یابد.
بهینه سازی عاطفه ، توانایی به حداکثر رساندن هیجان مثبت ، افزایش می یابد.
امکان دارد به یادآوری گذشته ها و مرور زندیگ بپردازد ، اما به جستجوی راه هایی برای رشد و خشنودی شخصی ادامه می دهند.
خودپنداره ، نیرومند و امن تر و پیچیده تر می شود.
تطبیق پذیری و پذیرش تغییر افزایش می یابند ، در حالیکه برون گرایی و گشودگی به تجربه تا اندازه ای کاهش می یابند.
ایمان و معنویت ممکن است به سطح بالایی برسند.
اندازه ی شبکه ی اجتماعی و مقدار تعامل اجتماعی کاهش می یابند.
رضایت زناشویی افزایش می یابد.
دید و بازدید و حمایت همشیرهایی که در محل نزدیکی زندگی می کنند ممکن است افزایش یابد.
امکان دارد پدربزرگ و مادربزرگ شوند و یا بازنشسته شوند.
احتمالا مشغولیت در فعالیت های اوقات فراغت و  داوطلبانه افزایش می یابد.
به احتمال یبشتری از مسایل سیاسی و رای دادن مطلع می شوند.


 
............................................


 
80 سالگی و بالاتر :
 
جسمانی :
تغییرات جسمانی که قبلا ذکر شد ادامه می یابند.
تحرک کاهش می یابد ، زیرا نیروی عضلانی و استخوان بندی و انعطاف پذیری مفاصل کاهش می یابند.
 
شناختی :
تغییرات شناختی که قبلا ذکر شد ادامه می یابند.
توانایی های سیال بیشتر کاهش می یابند ، توانایی های متبلور نیز افت می کنند ، هر چند فقط اندکی.
 
هیجانی/اجتماعی :
تغییرات هیجانی و اجتماعی که قبلا ذکر شد ادامه می یابند.پ
روابط با فرزندان بزرگسال مهم تر می شود.
فراوانی و تنوع فعالیت های اوقات فراغت و داوطلبانه اندکی کاهش می یابند.
 
 

فایل پی دی اف رویداد های مهم هر دوره از رشد :

رویداد های مهم هر دوره از رشد


 
باتشکر از همراهی شما...